Konservative vil bruge en milliard på ny trafikkorridor
En færdigbygget Frederikssundmotorvej er en topprioritet for Det Konservative Folkeparti, som også vil bruge en milliard på at gøre motorvejen til en ny innovativ transportkorridor med fokus på alternativ energi.
Det var budskabet, da den lokale konservative spidskandidat, Niels Martin Viuff, torsdag havde inviteret konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, samt politisk ordfører Mette Abildgaard og folketingsmedlem Birgitte Bergman til Frederikssund for at snakke infrastruktur.
“Vi vil arbejde benhårdt for, at Frederikssundmotorvejen færdiggøres som det første med fokus på at dæmpe støjgenerne mest muligt. Derudover er vi klar på at investere en milliard kroner i at teste alternative energiformer i tilknytning til motorvejen. Måske skal lastbilerne køre på brint eller kables, så lastbilerne kan køre på el, når de er på motorvejen,” siger transportordfører Niels Flemming Hansen.
Det er spidskandidat hos Det Konservative Folkeparti i Frederikssund, Niels Martin Viuff helt enig i.
“Det er vejen frem at tænke i alternative energiformer, og jeg synes, det lyder både ambitiøst og som en fantastisk god ide, at vi bruger Frederikssundmotorvejen til at teste en ny energivenlig transportkorridor,” siger Niels Martin Viuff.
Også konservatives politiske ordfører Mette Abildgaard er tilhænger af en hurtig færdiggørelse af Frederikssundmotorvejen.
“Det kan siges meget enkelt, jo mindre tid folk sidder i deres bil og holder i kø frem og tilbage fra arbejde, jo mere tid har de sammen med deres familie. Det er en gevinst for alle,” siger Mette Abildgaard og bakkes op af Birgitte Bergman.
“Frederikssundmotorvejen giver stor værdi. Det betyder vækst i bosætning, vækst i virksomheder og vækst i turismen. Det er vigtigt, at Frederikssund og hele området bliver let tilgængeligt til og fra hovedstaden. Men det handler også om sikkerhed. Der er færre mennesker, der bliver dræbt på motorveje, fordi motorveje er mere sikre end landeveje,” siger Birgitte Bergman.
Politikerne besøgte også den lokale virksomhed CO-RO, hvor executive vice president, Annette Kobberup, delte CO-ROs tanker vedrørende det lokale behov for en god infrastruktur. Hos CO-RO bliver der hver dag sendt omkring 70 lastbiler afsted og mere end 20 procent af medarbejderne bor i København. En manglende færdiggørelse af Frederikssundmotorvejen har dermed i årevis været et stort ressourcespild af tid og energi.