Det skal vi kunne gøre bedre…

Af John Ziegler, Konservativ Byrådskandidat

Min nabo er netop flyttet på plejehjem her i Frederikssund. Vi tog på besøg for at takke for godt naboskab gennem 20 år, men mødte min gamle nabo meget bedrøvet.

Hun er kommet til et sted, hvor hun stort set ikke kan tale med nogen, idet langt de fleste øvrige beboere desværre er ude af stand til at føre en samtale, og det er naturligvis en voldsom forandring for en person, som har haft masser af muligheder for socialt samvær.

Nu er det ikke det første plejehjem jeg har besøgt, og gennemgående er situationen den, at beboerne er så dårlige, at man næsten ikke ser dem i fællesrummene, og kun meget få har et socialt liv. Jeg vil ikke bebrejde personalet, som jeg er sikker på yder en stor indsats omkring de praktiske forhold, men det ligesom ikke nok!

Det er derfor helt afgørende nødvendigt, at vore ældres velfærd opnormeres. Der findes et utal af aktiveringsmuligheder, men der skal være nogen der sætter det i gang. På det plejehjem min mor endte på – også i Frederikssund, kunne jeg se billeder fra fester med dans – men de var 10 år gamle, og ingen beboer kunne mindes det var sket siden. Når vi kom på besøg med vores hund, fik vi smil og vinken fra alle beboere vi mødte, så det er ikke så svært.  Der må findes midler til, at det gøres en aktiv indsats fra kommune og personale, så vore ældre borgere får en værdig tilværelse – det mener jeg for deres skyld, men bestemt også lidt af egoistiske grunde – måske skal man selv flytte en dag.

Jeg er sikker på, at vore politikere vil sige, at der allerede gøres en stor indsats, og at der allerede ar afsat yderligere midler til velfærd, men det som om man har hørt det før.

Ingen vil med garanti sige, at vore ældre og svage ikke skal behandles godt, men måske skulle man forsøge sig med et ændret hold i byrådet, og måske få tilført nye veje og metoder i vores velfærds indsats – vore ældre fortjener det i allerhøjeste grad.

Ud fra egen erfaring er dette noget jeg med den Konservative gruppe vil kæmpe for i et kommende byråd.

Debatter emnet på Facebook og læs mere om kandidaten John Ziegler HER