Uddannelse, sparekrav og kvalitet hænger sammen

Debat: Skolevæsenet i Frederikssund skal spare 17 millioner næste år. Det kan området ikke klare, så derfor er det nødt til at få tilført penge ved de kommende budgetforhandlinger.

Af: Klaus Kørvell, formand konservative i Frederikssund

Uddannelsesudvalgets formand Morten Skovgaard udtaler: Grunden er, at massive besparelser på specialområdet er slået fejl, da de ”opstillede forudsætninger” har vist sig ikke at holde. Udvalget har svært ved at se, at man ved udsigten til en spare øvelse på 17 millioner kan holde det ”høje faglige niveau”, man mener at have i Frederikssund Kommune. Da forudsætningerne nu viser sig ikke at holde, lægger udvalget op til, at det samlede byråd skal vedtage en ny ”masterplan” for skoleområdet. I et samarbejde med bestyrelse, lærere og forældre. Af de 13 høringssvar, som skolerne og deres MED-udvalg har fremsendt, peges der enslydende på, at de påtænkte besparelser vil gå ud hårdt ud over specialområdet og ikke mindst almenområdet. Læs alle høringssvar her

De valg og prioriteringer, som de folkevalgte har baseret deres arbejde i byrådet på, har altså vist sig ikke at kunne holde, er slået fejl. De politiske valg har ikke været realistiske og resultatet af den førte politik, har resulteret i stor utilfredshed blandt skolernes bestyrelser, ansatte og brugere. Jeg undres meget over denne situation kommunens beslutningstagere er kommet i. Jeg kan gå med til at det kan være svært at gennemskue og planlægge anlæg af ny bro, ny by, ny idræts by, infrastruktur, ny togstation med mere, men må virkelig stille spørgsmålstegn ved håndteringen af driften af vores skolevæsen.

Vi har børnene til låns i 10 år, 2000 skoledage. Der findes ikke den oplysning af hverken faglig, økonomisk og undervisningsmæssig karakter vi ikke har til rådighed og kan trække på. Der er intet område der råder over bedre prognoser, undersøgelser, resultater og tilfredsheds- og brugerundersøgelser. Vi tester, sammenligner og vurderer i et væk, fra det øjeblik eleverne træder ind i skolen og til de går ud. Følger dem tæt, opstiller planer og læringsmål, også for dem der ikke kan selv. Støtter, henviser, laver særtilbud, registrerer.

Så spørgsmålet er for mig at se, ikke om besparelserne er ”uforsvarlige eller urealistiske”, men mere om de forudsætninger driften er planlagt ud fra, har haft udgangspunkt i en viden/indsigt på uddannelsesområdet, som er opdateret og fagligt i orden, eller om den mere har sit udgangspunkt i udskudte beslutninger omkring store eller små skoler, i hvilke distrikter, ledelsesstruktur, manglende efteruddannelse, prioritering af uddannede lærer i alle skolens fag o.s.v.

Det handler om kvalitet i undervisningen og hvilke krav man stiller til den.

Engang havde Frederikssund et ønske om at lave ”skolen i verdensklasse” – der er vist et stykke vej endnu.